IFJÚSÁGÉRT 2006

IFJÚSÁGÉRT 2006

1. MAGYAR - IFJÚSÁGÉRT 2006: 100 ÉVE NYERTE MEG SZISZ FERENC AZ ELSŐ AUTÓS NAGYDÍJAT - Bélyeg rendelési kód: 2006 év bélyegei kompletten
2. ENGLISH - FOR YOUTH 2006: FERENC SZISZ WON THE FIRST GRAND PRIX 100 YEARS AGO - Order code of the stamp: 2006 Year stamps complete
3. GERMAN - Jugend 2006: 100 Jahre gewann Ferenc Szisz FIRST CAR GRAND PRIX - Marke die sprechstunde kode: 2006 Jahr Briefmarken komplett

1. MAGYAR - IFJÚSÁGÉRT 2006: 100 ÉVE NYERTE MEG SZISZ FERENC AZ ELSŐ AUTÓS NAGYDÍJAT

Szisz Ferenc (Szeghalom, 1873. szept. 20. – Auffargis, 1944. febr. 21.), magyar származású francia autóversenyző, az első Grand Prix verseny győztese.

A gépészet iránti érdeklődése hamar megmutatkozott. A húszas éveinek elején lévő, lakatos és rézöntő munkával kenyeret kereső Sziszt magával ragadta az autók egyre növekvő térnyerése, ezért munkájával párhuzamosan - szabadidejében - autótervező és mérnöki tanulmányokat folytatott.

Huszonhét éves korában feleségével, Párizsban telepedett le, ahol végül is 1901-ben a Renault cégnél talált munkát. Az okleveles gépész és feltaláló mérnöki tehetségét a Renault fivérek gyorsan felismerték: szabadalmait megvették, s korlátlan kísérletezési és fejlesztési lehetőségeket kapott.

Találmányaival és újításaival jelentősen javította a Renault versenyképességét, ő alkotta meg az első szabályozott öngyulladású motort, és ő váltotta ki a kurblit egy sűrített levegős indítószerkezettel. 1902-ben őt választották Louis Renault szerelőjének a versenyekre, majd 1903-ban a csapat versenyzője lett.

1905-ben kinevezték a Renault tesztelési osztályvezetőjének, s noha e beosztása gyakran akadályozta a versenyzésben, 1906. június 26-27-én örökre beírta nevét az autóversenyzés évkönyveibe: szerelőjével, M. Marteauval a „3A” rajtszámú Renault AK 90CV pilótájaként megnyerte az első Grand Prix versenyt, amelynek során a pálya 103,18 km-es távolságát naponta hatszor kellett megtenni.

Szisz fölényes, 32 perc előnnyel kivívott győzelmét a gyengébb teljesítményű - mindössze 90 lóerős - Renault nyergében egy műszaki újítás tette lehetővé: autójára a Michelin fivérek újdonságát, a könnyen cserélhető keréktárcsára szerelt gumiabroncsot tették fel. A győzelemért pénzjutalomban részesült, soron kívül megkapta a francia állampolgárságot, és ő volt az első autóversenyző, aki állami elismerést kapott Franciaországban.

Emlékét Franciaországban három múzeum és számos emlékmű őrzi. Hazánkban a Hungaroringen lévő első (jobb) kanyar viseli nevét, 2003 óta pedig az új főbejárat előtt autós szobra fogadja a látogatókat.
A bélyegképen Szisz Ferenc, híres versenyautójának volánjánál látható. A háttérben portréjának nagyított méretű képe található. A bélyeghez tartozó alkalmi borítékon és bélyegzőn a versenyautó motívumai tűnnek elő.

Megjelenési időpont: 2006. május 9.

Forrás: Philatelia Hungarica Kft., Magyar Posta

2. ENGLISH - FOR YOUTH 2006: FERENC SZISZ WON THE FIRST GRAND PRIX 100 YEARS AGO

Ferenc Szisz (Szeghalom, 20 Sept 1873 – Auffargis, 21 Feb 1944), the French racing driver of Hungarian origin, won the first Grand Prix.

His interest in machines quickly became apparent. In his early twenties, he made his living as a locksmith and coppersmith. He was fascinated by the growing proliferation of cars and in his spare time he studied car design and engineering.

At the age of twenty-seven he settled with his wife in Paris, where in 1901 he found work with the Renault company. The Renault brothers quickly recognised his engineering talent and

inventive ability: they bought his patents and gave him unlimited opportunities for experimentation and development. His inventions and innovations significantly improved Renault’s competitiveness. He made the first controlled selfignition engine and he exchanged the crank for compression ignition.

In 1902 he was chosen to be Louis Renault’s mechanic at races, and in 1903 he became a driver in the team. In 1905 he was appointed head of Renault’s testing department and, although this position often hindered his racing, his name went down in the history of motor sport on 26-27 June 1906. As the driver of the Renault AK 90CV with the start number “3A” he won the first Grand Prix with his mechanic M. Marteau. During the race the 103.18 km distance of the course had to be done six times a day.

Szisz won by the impressive margin of 32 minutes despite the relatively weak, only 90 horse power, Renault. His victory was due to a technical innovation, the detachable rims created by the Michelin brothers, allowing him to change tyres easily.

For his achievement he received financial reward and his immediate French citizenship. He was also the first racing driver in France to be decorated by the state.

His memory is preserved in three museums and numerous memorials in France. In Hungary, the first, right bend at Hungaroring bears his name and since 2003 his statue has welcomed visitors at the new main entrance.

The stamp design features Ferenc Szisz behind the wheel of his famous racing car. In the background there is an enlarged portrait of him. The first day cover and postmark have motifs of the racing car.
Source: http://hu.wikipedia.org/wiki/Szisz_Ferenc

Date of issue: 9 May 2006

3. GERMAN - Jugend 2006: 100 Jahre gewann Ferenc Szisz FIRST CAR GRAND PRIX

Szisz Francis (Szeghalom, 1873. 20. September - Auffargis, 1944. 21. Februar), ungarisch-geboren Französisch Rennfahrer, der erste Grand-Prix-Rennen gewonnen.

Das Interesse an der Technik schnell entwickelt. In den frühen zwanziger Jahren, begeistert Schlosser Arbeit und Brot Kupferschmiede Suche Sziszi der wachsenden Verbreitung des Autos, so dass die Arbeit - Freizeit - autótervező und Ingenieurwissenschaften.

Siebenundzwanzig Jahre alt und seine Frau, in Paris nieder, wo schließlich im Jahre 1901 stellte die Firma Renault neue Arbeitsplätze. Der Diplomingenieur und Erfinder des Engineering-Fähigkeiten in der Renault-Brüder schnell klar: gekauft haben, Patente und unbegrenzte Möglichkeiten für die Erprobung und Entwicklung erhalten.

Erfindungen und Innovationen hat sich signifikant verbessert die Wettbewerbsfähigkeit von Renault, schuf er die erste kontrollierte öngyulladású Motor, und er war durch die Druckluft in einem kurblit Auslösung ersetzt. Im Jahr 1902 wurde er zum szerelőjének Louis Renault in das Turnier, und im Jahr 1903 das Team in lettischer konkurrierten.

Im Jahr 1905 wurde er in die Abteilung der Renault-Test bestellt, und obwohl dies oft von den Rennkalender, 1906 behindert. 26. bis 27 Juni, jemals in meinem Namen in den Annalen des Rennsports: szerelőjével, M. Marteau der "3A" rajtszámú Renault AK 90CV pilótájaként gewann den ersten Grand Prix Wettbewerb, in dem die Wegstrecke von 103,18 km mussten sechs Mal pro Tag.

Szisz überlegen, 32 Minuten, gewann die schwächere Performance-Vorteile ein Sieg - nur 90 PS - Renault Sattel eines technischen Innovationen machen es möglich: die Michelin-Brüder Wagen Neuheit, leicht entfernbar Felge Reifen montiert war auf. Der Sieg wird eine Geldleistung erhalten, außer der Reihe erhielt eine Französisch-Bürger, und er war der erste Rennfahrer, der öffentliche Anerkennung in Frankreich erhalten hat.

In Frankreich, die Erinnerung an die drei Museen und viele Sehenswürdigkeiten in Florenz. In Ungarn auf dem Hungaroring in der ersten (rechts) drehen, um den Namen seit 2003 tragen, begrüßt das neue Auto vor dem Haupteingang der Statue Besucher.
Der Stempel Szisz Francis, einem berühmten Rennen volánjánál sichtbar. Die Größe eine vergrößerte Ansicht des Bildes im Hintergrund. Die gelegentliche Stempel der einen Umschlag und Stempel Motive erscheinen im Rennen sein.